Aktiviteter på min biotop
Aktivitet 1
Jeg har været så heldig at kunne tage nogen børn fra mit job med ud på min biotop for at lave en aktivitet. Vi har et science skab på mit job hvor der er forskellige ting i som man kan bruge i naturen. Jeg fandt et stort lærred med forskellige dyr på og tænkte at det kunne være sjovt at bruge den som en aktivitet.
Vi tog lærred med ud på min biotop og lagde det på jorden og gik i gang med at grave og finde dyr. Det var sjovt at se om vi kunne finde de dyr på lærredet som vi havde fundet i naturen.
Aktivitet 2
Jeg har igen været heldig at tage børnene med fra mit job ud til min biotop hvor vi skal sætte kartoffelfælder i jorden og holde øje med dem - Måske vi er heldige at finde dyr der i.
Vi satte en gren med elastikker på så vi kan finde vores kartoffel fælder når vi kommer og kigger til dem om 1 uge.
Efter 1 uge ingen dyr ;o(
Smttemodel af mine 2 aktiviteter
Sammenhæng:
- Jeg
vil tage afsæt i naturen med fokus på kreativitet, udvikling og læring for det
enkelte barn.
Mål:
- At
arbejde med naturen (vinter) og den mørke tid
- At
børnene bliver udfordret i forhold til sanser, kreativitet og læring af naturen
- At
børnene præsenteres for aktiviteten med fælles rammer
- At
der arbejdes med børnenes forståelse af naturen
Tegn:
- Kendskab
til hvad der er af dyr i naturen om vinteren
- Kan
deltage på deres præmisser i aktiviteten
- Er
observerende, opsøgende og nysgerrige på hinanden og aktiviteten der er sat i
gang
Tiltag:
- At
man selv er med i forhold til at grave/rører ved dyr som man finder
- At
barnet tør rører ved dyr/ jord
Evaluering af aktivitet 1
Efter 2 kolde, men hyggelige timer hvor vi var på besøg på mit biotop, må jeg indrømme at jeg måske ikke lige havde været opmærksom på nogen ting i forhold til mine valg af børn som jeg havde med.
Jeg arbejder på et specialcenter med psykiske og fysiske handicappede. Jeg tog bevist en dreng med som sidder i kørestol fordi han er ret vild med dyr og elsker at være ude i naturen. Det satte lidt nogen begrænsninger for havde ikke tænkt på at der var ret sumpet der, men vi fandt ud af det i forhold til at vi tog dyrene og jorden op i en plastickasse, så kunne han sidde og rode i det, og han syndes det var sjovt
Jeg havde heller ikke lige tænkt mig om i forhold til at vi har en dreng der er særlig sensitiv, så at røre ved jorden var en kæmpe udfordring for ham.
Ellers var en hyggelig dag og man lærer som sagt af sine fejl ;0)
Evaluering af aktivitet 2
Jeg har lært af mine fejl i forhold til aktivitet 1, så tog ingen med i kørestol den her gang. Havde 2 drenge med som var meget begejstret og kunne næsten ikke vente med at komme ned til biotopen ( ca en halv time på gåben) så vi fik rigtigt snakket om hvilken dyr vi kunne finde i kartoflerne næste gang.
Vi have et glas med som vi fyldte med jord og blade og taget den med hjem på skolen, det syndes drengene var lidt mærkelige og de spurgte om vi ikke ville få skældt ud hvis vi gjorde det. haha
Det har været rigtigt hyggeligt at lave begge aktiviteter
Jeg synes også at det er vigtigt at vi som pædagoger er med til at lærer børnene om hvordan man begår sig i naturen og om de forskellige planter og dyr, for vi kan ikke være sikker på at de lære det fra deres forældrene. Der er ikke tid til det i en travl hverdag når først forældrene har hentet deres børn i institutionerne, så er der mange gøremål inden børnene skal i seng.
Jeg synes først og fremmest at det er vigtigt at man ikke bruger Antropomorfistisk sprog når man snakker om insekter og smådyr med børn. Det er vigtigt at man forholder sig til at det er dyr og ikke mennesker. Det er vigtigt at man ikke giver dyr menneskelige egenskaber fx som hvis der ingen myre lige er så er det nok fordi de er ude at handle eller at de måske er taget over til nogle venner for at drikke kaffe.
Det er vigtigt at man sætter sig lidt ind i de forskellige ting om dyr og natur så man kan svare børnene på alle de forskellige spørgsmål børnene har omkring naturen fx. hvad spiser biller? Hvorfor bor insekterne i træstubbe? Det er vigtigt at man som pædagog styrker børnenes naturvidenskabelige oplevelser samt at have en åbent dialog med børnene.
Børn er nysgerrige i naturen og derfor er det vigtigt
for barnets læring at man som pædagog svarer så vidt som muligt på børnenes undrende
omkring dyr og naturen. Der er alt for mange pædagoger der ikke går på opdagelse i jorden med børnene.
Der
er mange gode betingelser ude i naturen for at udvikle barnets fantasi hvor der
er rum, ro og plads til fordybelse. Det giver børnene ro og en større frihed og
mulighed for at eksperimenterer og undersøge naturen.
Børn
ser rigtig mange ting ude i naturen hvilket giver mange forskellige
forestillinger til magi og eventyr. De opdager og undersøger dyrespor, frøer,
biller, planter og børnene bliver hurtigt inspireret til forskellige lege. Det
er derfor vigtigt at man som pædagog både kan snakke med om de forskellige ting
fra naturen, og børnenes undrende spørgsmål og hjælpe til med at holde lege i
gang hvis børnene har brug for det.
Det står også i styrkede læreplanstemaet - natur og naturfænomeners krav om at koble naturfaglighed på praksis og give børnene mulighed for ny begrebsdannelse omkring nature.
Fint at du får koblet faglig viden på dine refleksioner, du må i den forbindelse meget gerne sætte henvisninger ind i din tekst, så du kan bruge det ind i prøvesammenhæng ;-)
SvarSletJeg ser lige at den planche du indleder indlægget med er til dyr der lever i vand, der findes også tilsvaredneplancher til dyr der lever på land
SvarSletHej Ib. Ja det fandt jeg også ud af , dog lidt for sent ;0)
SvarSletHar spurgt min leder om hun ville bestille den anden hjem til skolen, for børnene syndes det var sjovt at se om de kunne finde de få dyr vi fandt.. Jeg husker det med henvisningerne.
Mvh Nikoline