mandag den 18. januar 2021

Aktiviteter på min biotop

                    Aktiviteter på min biotop


Aktivitet 1 

Jeg har været så heldig at kunne tage nogen børn fra mit job med ud på min biotop for at lave en aktivitet. Vi har et science skab på mit job hvor der er forskellige ting i som man kan bruge i naturen. Jeg fandt et stort lærred med forskellige dyr på og tænkte at det kunne være sjovt at bruge den som en aktivitet.

Vi tog lærred med ud på min biotop og lagde det på jorden og gik i gang med at grave og finde dyr. Det var sjovt at se om vi kunne finde de dyr på lærredet som vi havde fundet i naturen.


 



 



 
Aktivitet 2 

Jeg har igen været heldig at tage børnene med fra mit job ud til min biotop hvor vi skal sætte kartoffelfælder i jorden og holde øje med dem - Måske vi er heldige at finde dyr der i. 


Håber det giver gevinst med dyr ;0)


Vi satte en gren med elastikker på så vi kan finde vores kartoffel fælder når vi kommer og kigger til dem om 1 uge.

Efter 1 uge ingen dyr ;o( 



 
Smttemodel af mine 2 aktiviteter

Sammenhæng:
  •         Jeg vil tage afsæt i naturen med fokus på kreativitet,                      udvikling og læring for det enkelte barn.

Mål:
  •          At arbejde med naturen (vinter) og den mørke tid
  •          At børnene bliver udfordret i forhold til sanser, kreativitet og             læring af naturen
  •          At børnene præsenteres for aktiviteten med fælles rammer
  •          At der arbejdes med børnenes forståelse af naturen
 
Tegn:
  •          Kendskab til hvad der er af dyr i naturen om vinteren
  •          Kan deltage på deres præmisser i aktiviteten
  •          Er observerende, opsøgende og nysgerrige på hinanden og               aktiviteten der er sat i gang
 
Tiltag:
  •          At man selv er med i forhold til at grave/rører ved dyr som               man finder
  •          At barnet tør rører ved dyr/ jord
 

Evaluering af aktivitet 1

Efter 2 kolde, men hyggelige timer hvor vi var på besøg på mit biotop, må jeg indrømme at jeg måske ikke lige havde været opmærksom på nogen ting i forhold til mine valg af børn som jeg havde med.

Jeg arbejder på et specialcenter med psykiske og fysiske handicappede. Jeg tog bevist en dreng med som sidder i kørestol fordi han er ret vild med dyr og elsker at være ude i naturen. Det satte lidt nogen begrænsninger for havde ikke tænkt på at der var ret sumpet der, men vi fandt ud af det i forhold til at vi tog dyrene og jorden op i en plastickasse, så kunne han sidde og rode i det, og han syndes det var sjovt

Jeg havde heller ikke lige tænkt mig om i forhold til at vi har en dreng der er særlig sensitiv, så at røre ved jorden var en kæmpe udfordring for ham.

Ellers var en hyggelig dag og man lærer som sagt af sine fejl ;0)


Evaluering af aktivitet 2

Jeg har lært af mine fejl i forhold til aktivitet 1, så tog ingen med i kørestol den her gang. Havde 2 drenge med som var meget begejstret og kunne næsten ikke vente med at komme ned til biotopen ( ca en halv time på gåben) så vi fik rigtigt snakket om hvilken dyr vi kunne finde i kartoflerne næste gang. 

Vi have et glas med som vi fyldte med jord og blade og taget den med hjem på skolen, det syndes drengene var lidt mærkelige og de spurgte om vi ikke ville få skældt ud hvis vi gjorde det. haha



                  Det har været rigtigt hyggeligt at lave begge aktiviteter

Jeg synes også at det er vigtigt at vi som pædagoger er med til at lærer børnene om hvordan man begår sig i naturen og om de forskellige planter og dyr, for vi kan ikke være sikker på at de lære det fra deres forældrene. Der er ikke tid til det i en travl hverdag når først forældrene har hentet deres børn i institutionerne, så er der mange gøremål inden børnene skal i seng.

Jeg synes først og fremmest at det er vigtigt at man ikke bruger Antropomorfistisk sprog når man snakker om insekter og smådyr med børn. Det er vigtigt at man forholder sig til at det er dyr og ikke mennesker. Det er vigtigt at man ikke giver dyr menneskelige egenskaber fx som hvis der ingen myre lige er så er det nok fordi de er ude at handle eller at de måske er taget over til nogle venner for at drikke kaffe. 

Det er vigtigt at man sætter sig lidt ind i de forskellige ting om dyr og natur så man kan svare børnene på alle de forskellige spørgsmål børnene har omkring naturen fx. hvad spiser biller? Hvorfor bor insekterne i træstubbe? Det er vigtigt at man som pædagog styrker børnenes naturvidenskabelige oplevelser samt at have en åbent dialog med børnene.

Børn er nysgerrige i naturen og derfor er det vigtigt
for barnets læring at man som pædagog svarer så vidt som muligt på børnenes undrende
omkring dyr og naturen. Der er alt for mange pædagoger der ikke går på opdagelse i jorden med børnene.
Der er mange gode betingelser ude i naturen for at udvikle barnets fantasi hvor der er rum, ro og plads til fordybelse. Det giver børnene ro og en større frihed og mulighed for at eksperimenterer og undersøge naturen. 
Børn ser rigtig mange ting ude i naturen hvilket giver mange forskellige forestillinger til magi og eventyr. De opdager og undersøger dyrespor, frøer, biller, planter og børnene bliver hurtigt inspireret til forskellige lege. Det er derfor vigtigt at man som pædagog både kan snakke med om de forskellige ting fra naturen, og børnenes undrende spørgsmål og hjælpe til med at holde lege i gang hvis børnene har brug for det.

Det står også i styrkede læreplanstemaet - natur og naturfænomeners krav om at koble naturfaglighed på praksis og give børnene mulighed for ny begrebsdannelse omkring nature.

På mit arbejde er der rigtig mange pædagoger der bare står og snakker og hvis børnene kommer og spørger om et spørgsmål så bliver de lidt fejet af med et forkert svar. Jeg tænker lidt at det er mangel på viden fra pædagogerne side. Derfor har jeg valgt natur og udeliv for at få bedre kendskab til naturen og blive bedre til at røre ved dyr.

3 kommentarer:

  1. Fint at du får koblet faglig viden på dine refleksioner, du må i den forbindelse meget gerne sætte henvisninger ind i din tekst, så du kan bruge det ind i prøvesammenhæng ;-)

    SvarSlet
  2. Jeg ser lige at den planche du indleder indlægget med er til dyr der lever i vand, der findes også tilsvaredneplancher til dyr der lever på land

    SvarSlet
  3. Hej Ib. Ja det fandt jeg også ud af , dog lidt for sent ;0)
    Har spurgt min leder om hun ville bestille den anden hjem til skolen, for børnene syndes det var sjovt at se om de kunne finde de få dyr vi fandt.. Jeg husker det med henvisningerne.
    Mvh Nikoline

    SvarSlet