torsdag den 21. januar 2021

Christina Opgave B: Aktiviteter på biotopen

 

Mit spot billede uge 3 - 2021

Mine 4 aktiviteter er: 

  1. Byg et fiskenet

  2. Lav en kartoffelfælde

  3. Fange dyr i søen med dit hjemmebygget net

  4. Find ud af hvilke dyr du har fanget 


Jeg vil fremstille en smtte model overordnet på alle 4 aktiviteter, med

hovedoverskriften natur og udeliv.  

Jeg har valgt at uddybe  aktivitet 2 og 3. ved at analysere de to aktiviteter, lave

billedmateriale og fremstille en kartoffelfælde. 

Aktivitet 1 og 4 vil jeg komme kort omkring, med billedmateriale og hvilken materialer der

kan bruges til aktiviteten. 

Aktiviteterne 2 og 3  er valgt ud fra min målgruppe som er elever i 0 klasse og ud fra

Jean Piaget tilegner barnet sig basal erfaring med omverden primært gennem

sansemotorikken, derfor disse røre og gøre aktiviteter (Edlev, 2019. S. 48-49) -

Vi skal til første aktivitet laven en dyre fælde og sætte fælden ud i biotop og til anden

aktivitet skal vi fange dyr i søen. 



Jeg vil starte med Smttemodel, som har hovedoverskriften - Natur og udeliv i indskolingen

og derefter belyse aktiviteterne.  


Smtte Model : 



Sammenhæng;


Jeg vil have fokus på den pædagogiske proces, og min egen indsats, så hvis ikke jeg ser de forventede tegn, skal jeg ind og ændre på min egen måde at undervise eleverne  og/eller min egen tilgang til aktiviteten.  

Mål;


At jeg som underviser giver eleverne mulighed for at  udvikle glæde

ved at færdes i, udforske, sanse og lege i naturen. At eleverne får

handlekompetencer, selvtillid og koncentrationsevner  til at  være

nysgerrig på og få læring om livsforhold i naturen. 

Ydermere vil jeg arbejde på at give eleverne muligheder for at udvikle respekt for naturen.   


Tegn;


Jeg forventer at se at eleverne bruger naturen som et naturligt rum til leg

og læring og udviser glæde ved naturen og udelivets didaktiske opgaver

/ aktiviter. Ydermere at eleverne får kendskab til  naturens dyreliv, vejret,

jorden, og vandet. 


Jeg forventer også at se at jeg bliver bedre til at understøtte elevernes

nysgerrighed for naturen og dens fænomener. 

Jeg håber på at jeg kan følge elevernes spor og måske flytte deres

grænser for hvad de og jeg  tør i naturen. 

Jeg vil også være meget opmærksom på egne refleksioner og læringsprocesser.  


Evaluering;


Jeg vil evaluere ved at se på mine egne refleksioner og læringsprocesser. 

Jeg vil stille eleverne opgaver, hvor det vil kunne ses om de har fået fagligviden

ud af aktiviterterne og  observere om der er bygget nye relationer mellem

eleverne eller om relationer er blevet stærkere. 


Tiltag; 


Jeg vil arbejde med at implementere læringsmiljøer i min undervisning så

eleverne kan undersøge naturen - jeg vil planlægge didaktiske forløb og

være anerkendende i mit samvær med eleverne, så jeg kan fremme fordybelse,

trivsel og den gode oplevelse.

Jeg vil sætte mere fokus på årstiderne, vind, vejr, naturen, og understøtte

elevernes naturlige nysgerrighed for at forstå og undersøge. Vi skal røre,

gøre, smage, og lytte til naturen ( Ernst, 2016)


Mine 4 aktiviteter:


  1. Byg fiskenet. 

Kort beskrivelse, om materiale og hvordan du kommer i gang med eget fiskenet.  



Her er en youtube film, som du med fordel kan se om hvordan du samler dit fiskenet. 

Lav dit eget fiskenet - YouTube



  1. Lav en kartoffelfælde


Materialer, der skal bruge til at lave fælden.  
kniv - ske - kartoffel  -  elastikker




Den færdige fælde 


Jeg har valgt kartoffelfælden fordi at eleverne kender kartoflerne i forvejen,

det vil sige de er i en assimilative proces, men i det at vi bevæger os over i at

lave kartoflernes formål om til fælder kræver det  akkommodation af elever, indtil de får

oprettet et nyt skema, hvor de kan se kartoflen som en fælde.

Hele processen veksler mellem akkomodativ og assimilativ,

da aktiviteten involverer sanser: de skal røre og gøre, motorik: de skal skære

og udhule kartoflen, indre billeder: af hvordan de opfatter en fælde,

sprog: de skal forstå hvordan bliver denne kartoffel til en fælde og snakker

om deres fælde med klassekammeraterne. (Edlev, 2019. S. 56) 


Jeg skal som pædagog være opmærksom på at de akkomodative processer

ikke bliver for dominerende, da det kan give blokeringer for elevernes læring

og oplevelse af aktiviteten. Der skal helst være lige dele assimilative og akkomodative

processer, da det giver eleverne mulighed for at blive helt opslugt af aktiviteten

og derved opnå flow tilstand, som er en tilstand hvor eleverne er helt opslugt af

at lave kartoffelfælder, snakke om hvad de fx fanger osv. (Edlev, 2019. S. 56)


Fælden skal sættes ud i min biotop, vi skal finde et godt sted. Stedet i biotopen

skal være i skjul for andre, da vi ikke vil have den bliver fjernet. Der skal være

læ og ly, så dyrene frit kan kravle ind i det fugtige rum. Kartoffelfælde processen

kan tage tid, dyrene kommer ikke bare fra dag til dag, det sætter elevernes

motivationen, fordybelse,  koncentration og tålmodighed på en prøve.

Derfor er min næste aktivitet baseret på en hurtig måde at finde dyr på. 



  1. Fange dyr i søen med selv lavet fiskenet.


Materialer vi skal have med :


Vores hjemmelavede net 

Små plastik akvarier

Små hvide bakker 

Lille glas med lup





Jeg som pædagog iscenesætter vores tur til “søen/ vandhullet “ med den hensigt at rette eleverne opmærksomhed på dyrene / hvirvelløse dyr i søen. Jeg har til hensigt at forstyrrer elevernes læringsprocesser,. Eleverne kommer med forskellige erfaringer fra tidliger ture, og de tør forskelligt i forhold til denne tur ud fra deres tidligere erfaringer, deres tidliger efraringer er grundlaget for ny læring omkring dyrene i søen og måden eleverne agerer på i naturen omkring søen. 

Eleverne konstruerer deres egen læring, læringen vil foregå i eleven på baggrund af kultur, dannelse og sociale relationer.( Ejbye-Ernst 2020,S. 35)  

Min opgave som pædagog er at have indsamlet viden om området, dyrene, og målgruppen, så jeg kan inspirere og guide eleverne til at udforske søen og dens omgivelser. 

Jeg har valgt at lave en lille optakt i klassen til turen for at opbygge viden omkring hvad der kan findes i søen. Det gør jeg fordi jeg vil motivere, og  igangsætte nysgerrigheden ved  eleverne og at vise dem at der findes dyr i søen.

Jeg har også valgt at tage Ipad's med, så vi kan tage billeder af dyrene og ikke tage dem med hjem, da der på skolen ikke er mulighed for at have et akvarium i klassen.

Jeg vælger at fortælle eleverne, at jeg ikke har den stor erfaring med at holde hvirvelløse dyr, så derfor er det bedst at vi slipper dem fri,så de kan lever videre der hvor de bor, efter vi har undersøgt og været nysgerrig på dem.  ( Ejbye-Ernst 2020,S. 37 )




4.Find ud af hvilken dyr du har fanget.


Vi har taget IPads med så der kan tage billeder af alle de dyr der bliver fanget, så de kan blive sat ud i søen igen med det sammen og ud fra dette skema kan eleverne, definere de forskellige dyr. Skemaet er lånt på hjemmesiden skolen i skoven.




Refleksioner :

Det at jeg har fået mere viden omkring min biotop og de dyr og planter der vokser og lever
på stedet gør at jeg tør i gang sætte de 4 aktiviteter.
Jeg planlægger pt. at finde en sø i nærheden af min arbejdsplads og gå lidt på opdagelse
der for så at prøve at tage min børnehave klasse med. Det at jeg går på opdagelse, inden jeg
tager mine elever med der ud gør at jeg kan guide og motivere eleverne til at være aktive i
aktiviteten.
Men jeg har faktisk fundet ud af at jeg ved ikke meget om det lokal samfund jeg arbejder i.
Hvilket jeg vil gøre noget ved.
Jeg har selv lavet alle 4 aktiviteter i denne opgave og jeg fik selv den bedste oplevelse
af at fange dyr i søen med mit hjemmelavede fiskenet, da der ikke skulle mange fisketag til
i søen før der var gevinst.
Det at gå hjem og prøve at finde ud af hvilken art jeg fik fanget optagede mig også
en del, da der var flere af dyrene jeg over hovedet ikke kendte, selv om jeg har set dem før.
Kartoffel fælden, var der ikke meget liv i men en lille slimet snegl kunne det blive
til og det var måske ikke det meste opløftende.
Meget lille snegl i kartoffelfælden




Litteraturliste: 

Ernst, N.E. (2016). Pædagogers arbejde med børn, unge og voksne i naturen. I: D.T. Gravesen(red.),

pædagogik, Introduktion til pædagogens grundfaglighed(s 216 - 248), Hans Reitzels forlag

Edlev, L T. (2019)Natur og miljø i pædagogisk arbejde (2019) Munksgaard

Ejbye-Ernst, N. Stokholm,D (2020) Natur og udeliv, uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzels

SMTTE-MODELLEN - Uldall Consult

Lav dit eget fiskenet - YouTube

Ferskvand - Undersøg livet i sø og å | skoven-i-skolen.dk (skoven-i-skolen.dk)




1 kommentar:

  1. Det ser super spændende ud, Måske hører vi merer om dine erfaringer med at have børnehaveklassen med ud senere :-) Kartoffelfælden vil nok ikke være effektiv så længe det er så koldt.

    SvarSlet