torsdag den 14. januar 2021

 Christinas Biotop 

Så var jeg klar til dagens ekspedition i biotopen for at finde dyr og planter. 


Jeg medbragte, to bakker, 2 små beholder til dyr, et lille glas med lup og en si. 
Dette er mit spot træ langt fra, det er et stor flot egetræ. 

Her er mit spot tæt på, hvor billederne vil blive taget fra. 






Mine 10 dyr: 


                                                 
                                   Gråspurve - de holder til tæt ved søen, og der er rigtig mange. 







Vandnymfe - starter deres liv i vand - Vandnymfer er et ungt insekt. (vandnymfer (vestrehus.dk)


      

Vandbænkebider, I kan finde mange flere informationer om vandbænkebideren på denne hjemmeside: Vandbænkebider - Naturporten






En ravsnegl eller mosesnegl 















Skivesnegl - er almindlig i danske søer, og lever på bunden og kommer kun op for at trække vejeret. Kender dem fra min egen barndom. 

Lille bille ( ikke sikker på hvad den hedder.) 





Bug svømmer - den er dækket af et lag hår, som danner en lufthinde omkring den, så den sjældent skal op og hente luft. Bug svømmer overvintre på bunden af søer i mudderlaget. I kan læse meget mere om bug svømmer, hvis i følger dette link: Stor bugsvømmer - Naturporten




Have snegl 


Der er en fiskehejre i området og den holder til ved søen, men jeg kunne ikke få et billede af den da den er meget sky. Fiskehejren er en god fisker, det er en stor fugl, den er ca. en meter høj og har et vinge fang på ca. 2 meter, hvilket er en stor fugl at have flyvende her i kvarteret. (Bering, 2001)


Her er mine 10 planter: 




 Ved ikke hvad det er ? 

 Her er den tæt på        

 ?                                

 Her er den tæt på.     


 Vandplante               

Vandplante               

 Pil                           

 Dunhammer           

  Sump strå.      

 El træ frugt             

 Mit spot punkt egetræ             


 Brombær       


Egne refleksioner over turen: Lidt pinlig i starte, da min biotop ligger i et boligkvarter, men da jeg først lå på alle 4 og prøvede at finde dyr i vandet gik det meget godt. Jeg blev opslugt af  aktiviteten især, da der var "bid", mit første dyr. Denne læring jeg har opnåede er sket ved selvvirksomhed og derved sætter den sig dybere og det bliver noget jeg aldrig glemmer.(Tordsson, 2006. s. 14)  En dagplejer kom forbi og spurte ind til hvad jeg lavede og jeg fortalte, hun blev inspireret til selv at gør det med børnene. Det med at skulle lave denne blog,  syntes jeg også giver sved på panden. 

Litteratur: 
Bering, P. & Bering, B, (2001). Små dyr i sø og å 1 . Gyldendals forlag
Bering, P. & Bering, B, (2001). Små dyr i sø og å 2 . Gyldendals forlag
Tordsson, B (2006). hvad er "friluftslivets pædagogik"? I: perspektiv på friluftslivets pædagogik 
( 1.udg., s 11-31). CVU Sønderjylland. 



3 kommentarer:

  1. Super hvor er du kommet godt i gang - og fint at du kunne sætte dig ud over nysgerrige blikke ;-) Hvis du sætter et skaft på din si (kosteskaft + gaffer tape eller spændbånd), kan du ikke helt så meget på alle fire...
    Lidt til dine dyr: Prøv at kigge på din skorpionstæge igen - den mangler de karakteristiske kloagtige forben og det lange ånderør bagpå. Bagest har den 3 gældeblade - på at kigge her: http://www.vestrehus.dk/dyresider/Vandnymfer.htm
    Det er fint med 'lille bille' - fandt du den på land eller i vandet?
    Dit dyr med spørgsmålstegn: Det er lidt svært at bestemme fordi det ser ud som om det kun har 2 ben - måden den bevæger sig på i vandet er ret karakteristisk, som du fint har fanget på din video Prøv at se her http://www.vestrehus.dk/dyresider/Bugsvoemmer.htm
    Hvis du kigger på dit græs igen - prøv at pille det grønne af. Hvordan ser det ud inde i stænglen?

    SvarSlet
  2. Den lille bille var på land
    Inde i stænglen er det blødt og svampe agtigt - ikke sumpgræs ?
    Bugsvømmer fandt jeg også ;o)

    SvarSlet
  3. Spændende dyr Christina. :)
    Ja, jeg kan godt sætte mig ind i de nysgerrige blikke. Min biotop ligger sammen med en diskgolf bane, der er til tider ret mange mennesker. Og når man ligger der på alle 4 og vender træstammer, så bliver der fniset lidt. Hahah.

    SvarSlet