mandag den 1. februar 2021

Friluftsliv i pædagogisk praksis




Lørdag den 30/01/2021



Vores tur gik til skønne Middelfart hvor vi slog lejr ved søbadet , hvor der er en hyggelig strand som er meget attraktiv om sommeren til at soppe, bade og fiske i. Det var ikke mindre attraktiv den lørdag vi var der for der var fantastisk solskinsvejr. Der var kanoer og dykker i vandet og ikke mindst rigtigt mange mennesker der var ude at nyde naturen. 

Skoven omkring lillbælt er bakket og der var mange børn der synes det var sjovt at løbe op og ned af dem. 

Der hvor vi slog lejr var helt ned til vandet hvor der er 4 shelters, samt en grillplads med bord/ bænke.



Indledning


Vores tur gik til skønne Middelfart hvor vi slog lejr ved søbadet ,

hvor der er en hyggelig strand som er meget attraktiv om sommeren

til at soppe, bade og fiske i. Det var ikke mindre attraktiv den lørdag vi

var der for der var fantastisk solskinsvejr. Der var kanoer og dykker i

vandet og ikke mindst rigtigt mange mennesker der var ude at nyde

naturen. 

Skoven omkring lillbælt er bakket og der var mange børn der synes

det var sjovt at løbe op og ned af dem. 

Der hvor vi slog lejr var helt ned til vandet hvor der er 4 shelters,

samt en grillplads med bord/ bænke. 


planlægning: 

Vi blev ret hurtigt enige om at vi skulle til Middelfart på vores tur

fordi de har de mest fantastiske naturområder. 

Vi havde et skype møde hvor vi planlagde hvad vi skulle have

at spise og hvem der skulle have de forskellige ting med. 

Vi planlagde også 2 aktiviteter, den ene var en tangsafarie

og at finde dyrespor i skoven, hvor  vi har koblet  vidensformer

på vores aktivitet. (Ejby-Ernst, 2015)

Vi kørte fra Esbjerg over til Susanne i middelfart hvor vi skulle

mødes ved søbadet kl 9.00. Solen stod op og der var minus 7

grader udenfor. Da vi mødte Susanne fik vi tømt bilerne for alt

vores oppakning, og vil lige sige at vi have mad og tøj med til

en hel uge ;0) Vi fik pakket tingene ud på bordet og som det

første ville vi tænde op i bålet, her har vi erfaret at fremover

skal vi lige have mere end 1 lighter med, men heldigvis var

der 5 unge drenge der havde overnattet i shelterne som vi

kunne låne en lighter af. 

Vi fik lavet de forskellige retter over bålet og det meste smagte

godt. 

Efter oprydningen gik vi en lang tur langs vandet hvor vi fik

snakket om vores aktivitet og fik taget en masse billeder.

Det skal lige siges at selvom det var dejligt solskinsvejr

så var der -7 grader.   



Meny

Forret: Forretten bestod af tangsuppe og tangchips.

Vi fandt noget tang på stranden som vi puttede i en

gryde samt vand og satte den på bålet. Vi puttede

en bouillon i samt salt og peber og det smagte faktisk okay. 

Vi lagde tang på bålet så vi kunne lave tangchips.Tangen

gik fra at være brunt til grønt og blev helt læderagtig.

Det smagte knap så godt så vi glædede os til hovedretten.


Hovedret: Hovedretten bestod af svensk pølseret,

plus tortillas med ost, kylling og pesto. Søde kartofler

med grøntsagsbrød. 

Svensk pølseret er løg, kartofler, pølser, maggiterning

og fløde i en foliebakke og så bare over bålet, det smagte

godt, men kartoflerne var ikke helt færdige. Tortillas dejen

gjorde vi flad og kom den på en pande, da den var færdig

kom vi pesto, kylling og ost i, og bukkede den sammen og

så på panden igen. Det smagte rigtigt godt. De søde kartofler

pakkede vi ind i sølvpapir og puttede ind i bålet imens vi

varmede grøntsags brødet på en pande. Det var også ret lækkert. 


Dessert: Desserten bestod af pandekager med hjemmelavet

rabarbersirup. Ja den første gik som altid i stykker, eller

smagte det jo fantastisk som altid. 



Aktivet på vores friluftstur..


Målet var at finde så mange forskellige tangplanter som

muligt, da vi alligevel var så tæt på vandkanten valgte

vi at gå langs vand/strand kanten ca 2 km. Det var

overraskende hvor mange vi fandt. vi dokumentere

med billeder, vi har undersøgt nettet, hvad hedder

de forskellige planter og kan de evt. spises.


Det var en super hyggelig tur, og kan med fordel bruges

af alle målgrupper. De større børn og unge med kamera

eller andet digital media, det ville klart vække deres

interesse idet man både kan filme og google det man

finder. En god snak om vores natur og hvor fascinerende

de danske strande er.

Der er lavet mange undersøgelser der peger på hvor

vigtigt det er for psyken at komme ud i naturen, og i

bevægelse, den stilhed og ro som naturen giver har

en fantastisk virkning, mindfulness.

I den norske tekst af Sølvik,R (2011)er fokus friluftsliv

som et socialt projekt, for unge med adfærdsvanskeligheder,

de unge fortæller bla hvor meget de bliver udfordret både

fagligt, kropsligt og ikke mindst socialt.  


I lillebælt findes noget af danmarks bedste tang.


Tang er ikke en plante, betegnelsen for havalger

som vokser på sten og klipper, det har mange gode

egenskaber, alt tang kan spises.


Tang er havets glemte grønsag, i stedet for 600 gram

grøntsager kan man nøjes med 6 gram tang.


Der findes 10.000 forskellige arter af tang på verdensplan.


Man kan dele tang op i tre grupper efter de farvestoffer

tangen indeholder.

grønalger er grønne

brunalger er brune og orangebrune

rødalger er røde.


Der findes ture med tang safari for private, hvor man

bl a lærer om tang og de mange egenskaber det har.


SUKKERTANG.. Fladt tang tilpasser sig forskellige

levesteder, temperatur og saltindhold spiller en rolle

for at tangen trives optimalt.


BLODRØD.. Ribbeblad dansk tang type,dejlig duft og

smag. Blad (løv) på op til 20 cm, små flotte røde buske.


SAVTANG.. Brunalge mest normale dansk tang

type,ses ved de danske kyster hele året. Frisk savtang

har en frisk nøddeagtig smag.Tørret savtang har en

hav og skaldyr smag.


BLÆRETANG.. Gaffelgrenet flade blade op til 70 cm.

Flydeblære gør at blæretangen kan ses i overfladen.

Blæretang betegnes som en af verdens sundeste

fødevare, dette skyldes det høje indhold af vitaminer

mineraler, antioxidanter.


SØL/DULSE.. en rødalge også omtalt som havets bacon,

søl blev både spist af vikingerne og kelterne har igennem

tiden været brugt som handelsvarer, på lige fod med f eks kød.









Den pædagogiske tilgang vi vil anvende er didaktiske,

da vi vil give vores bruger viden om naturen og

friluftslivets muligheder for fordybelse og anvendelse,

i forhold til den norske tekst vi har læst er alt bevægelse

grundlaget for erfaring og samhandling og det gør at

vores sanser bliver aktiveret og alt kropslig aktivitet er social. ( 

Vi har fundet ud af at der findes mange forskellige

slags tang og at de kan spises. Vi vil støtte vores

bruger i at se forskelligheden i naturen og ikke bare

bruge hverdagssprog om fx tangen, vi vil nuanceres

det ved selv at lære hvad de forskellige tange hedder og

hvad de fx smager af. 

(Ejbye-Ernst, 2015 s. 194 - 196)

Vi har tænkt de 5  vidensformer fra bogen natur og

udeliv  ind i vores tur, da det understøtter vores praksis

i formidlingen af naturen til vores målgruppe som er børn

i alderen 6 - 15 år. 

Katalog viden : 

 Vi har fundet navne på de forskellige tangarter, vi har

set på deres struktur, farve og  smag - det har vi gjort

ved at bruge ipad, derved har vi fået teknologien med

ud i naturen og måske gjort det mere interessant for vores målgruppe 

Analog viden: 

Vi har smagt, rørt, lugtet og iagttaget tangen - 

Hvor findes den - lugten af saltvandet, lyden fra bølgerne -

kulden og det kolde vand  - Ved at vi varmebehandlede

sukkertangen skiftede den farve hvilket vi blev meget

overrasket over.  

Dialogisk viden:

 Vi har snakke om tange, smager den godt, hvor fandt vi den

- vi sammenlignede tangen farverne, strukturen , lugtene.  

Kropslig viden: 

Vi har brugt vores krop til at finde tangen - det var koldt,

hvilket gjorde at vi måtte bevæge os meget for at holde

varmen selv om vi var godt klædt på..  

Phronesis:  

vi skulle også passe på vi ikke faldt i vandet da

vores erfaring siger os at vandet er koldt og det vil ikke

være godt for os at blive kolde


Dyresporen kom ret spontant, da vi gik igennem skoven

og da vi så Ida oplæg på bloggen, kunne vi se at

vores grankogle også var spist af et egern.   





Refleksioner: 

 

Vi er ret enige om, det at være i naturen er godt for

krop, sind og ikke mindst det sociale i vores studiegruppe.

Vi er alle 3 mennesker der elsker at være i naturen, både at

gå eller cykle. Det at gå lange ture er noget vi alle 3 praktiserer meget. 

Det at være på vores tur gav os plads og rum til at være sammen

på en anden måde end en travl hverdag med arbejde og

med studieliv ved siden af. Det at vi lige kunne tage afstand

til hverdagens bekymringerne og bare nyde hinanden.

Det var et fantastisk sted under åben himmel hvor vi

alle fik suget friheden og roen til os.

Efter vi kom hjem og fik reflekteret over vores tur, var vi

enige om at vi havde et fantastisk solskinsvejr, men

stadigvæk meget koldt, der var -7 grader. så vi

manglede lidt at vi kunne sidde ved bordet og nyde

maden og hinanden. Det var lige lidt for koldt selvom

vi havde meget tøj på. Vi er blevet enige om at til sommer

tager vi en tur mere til Middelfart og laver snobrød og får

hygget ved bordet. Vi fandt også ud af vigtigheden af

planlægning, fx at vores lighter ikke virkede, kunne have

været rigtigt træls, hvis der ikke var nogen vi kunne få hjælp af.

Planlægning er meget vigtigt. 


Susanne ….mine refleksioner over vores friluftstur.

En dejlig frostklar og meget kold tur, godt vi havde bål vi

kunne varme os ved, savnede den hygge det gi når man

sidder rundt om et bål (det var for koldt til at sidde i længere tid).

En dejlig og lærerig tur langs strandkanten på jagt efter tang,

tid til fordybelse over den smukke natur, og roen i skoven

senere på udkig efter dyrespor. Alt i alt en dejlig naturoplevelse,

som vi bestemt skal gentage.


Christina ….. det at vi var sammen på en anden måde i

studiegruppen og at vi havde øje for naturen og dens potentiale,

vi fandt meget forskelligt tang og dyrespor, fordi vi var flere øjne

på og vi fulgte det spontane i at lave landart. 

Personlig var jeg brugt på en anden måde, min krop og sind var træt,

men på en god måde og jeg vil rigtig gerne gøre det med mine elever,

men jeg har erfaret at det er for mig vigtigt at have prøvet aktiviteterne

inden jeg præsentere den for mine elever, da jeg bedre kan følge

deres initiativer, hvilket jeg mener er vigtigt, da de får mere med

sig hvis de bliver fulgt i deres interesser.   




Udvikling 


Hvilken betydning havde naturen/omgivelserne for din oplevelse af turen, var der særlige oplevelser/naturoplevelser/stjernestunder?

Naturen og omgivelserne spillede en stor rolle, det var/er et fantastisk sted. Ideen med vores aktivitet tang safari opstod, da vi opdagede der var meget forskelligt tang. Naturoplevelsen opstod da vi besluttde at gå lang stranden, på jagt efter forskelligt tang.

Hvis man skulle udvikle aktiviteten, ville vi planlægge det mere, dette kunne være en bog om de forskellige tagtyper, en balje, et fiskenet, så vi kunne nå længere ud i vandet,en faglig snak om det tang der findes i lillebælt, hvilke egenskaber det har og hvilke der er flest vitaminer i. Gå på opdagelse i bøger om de gamle vikinger, læse om hvordan de anvendte det.

Vi er meget overrasket over hvor mange forskellige tang der findes, overrasket over stort set alt tang kan spises, hvor mange vitaminer og mineraler der findes i tang, den sundhedsfremme der er i tang, her tænker vi på at det er sundere end grøntsager per gram, man skal spise lang flere grønsager end man skal tang. Vi tænker det er et markedet der vinder mere og mere frem, da vi søger flere og flere alternativer til vores kost.
































 



















1 kommentar:

  1. Lyder dejligt, glæder mig til at høre mere om det på fredag;-)

    SvarSlet