OPGAVE B
I min opgave b har jeg valgt Melormen, som dog ikke er en orm men en larve - jeg vil komme omkring de 4 stadier i processen, dog vil jeg lægge vægt på selve melbille larven. Min målgruppe vil være min børnehave klasse, elever i alderen 6-7 år.
Jeg har valgt melbille larver, da der står i folkeskolens formål paragraf stk. 1 at vi i samarbejde med forælderen skal forberede og give eleverne lyst til at lære mere og give dem forståelse for den dansk kultur og historie, og melbille larven er med til at skrive historie og muligvis lave om på vores kultur, da det nye er, at vi skal til at spise melorm laverne.
Folkeskoles formål paragraf stk. 2 siger at vi som underviser skal udvikle og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler fantasi og tillid til egen handle kompetencer. Det at melbille larven ikke er et dyr vi støder på i hverdag og for nogen muligvis kan være grænseoverskridende at røre ved, gør at jeg kan støtte eleverne i at overskride og udbygge deres handel kompetencer. (uvm.dk)
Jeg har også valgt dette utraditionelle dyr, da jeg ser mange didaktiske muligheder, elever kan få med - Bæredygtighed, ansvar, relationer, handele kompetencer osv.
Naturfaglig viden:
Melbille (Tenebrio molitor):
Melbillen er en art af skyggebiller, hvis larve er " melormen". Billen gennemlever, fire livsstadier, som også kaldes holometabolisme Voksen - æg - larve - puppe. I lavestadie fortager billen ca. 20 hudskifte
De fire livsstadier ( pixibog s. 4)
Melbille s larve:
Kaldes i folkemunde melorm, det er dog ikke en orm men en larve. Larven bliver ca. 2 1/2 cm lang. De er gulligbrune og har en ret hård, blank overflade.
|
Min skitse af melbille larvens opdeling ( |
I store del af østen bliver melbille larverne, brugt til proteinkilde og i vestlige lande er den blevet solgt til foder til kæledyr fx. reptiler, fiske osv.
Siden 2013, er insekter som melbille laveren kommet i fokus som potential fødevarer for mennesker, da de under de rette forhold kan give et meget større proteinudbytte pr. areal en traditionelle besætninger. Samtidig bruges der ved insekt produktion kun en brøkdel af det vand og kvadratmeter, der går til at fremstille samme mængde kød i en alm. produktion. (pixibog s. 4)
6. Melbille s larve behov og adfærd:
Føde:
Tørfoder;
Melbillelaverne lever af forskellige kornsorter som ærte - hvede - havre - og rug mel og forskning undersøgeler viser at ved at varier kosten giver det større larver. ( Pixibog s. 9)
Vådfoder;
Det våde foder udgøre en meget lille del af fodret, det gør det også ud for væske - men selve produktet som bruges har stor indflydelse på selv larvens vækst.
Vådfoder kan være frugt eller grøntsager, dog har i følge pixibogen fra teknologisk institut vist at mask, som er spildprodukt fra bryggerierne, givet et stort potentiale i forhold til hvis man bruger frugt eller grøntsager. (pixibog s. 8-9)
Klima:
Melbillelaverne spænder bredt i temperaturen hvor de trives, men for at få den optimale vækst er der studier der viser at 30 - 32 grader - Men de er ikke så sarte, og da vi ikke skal lave stor produktion, har det ikke den store betydning. Men hvis vi syntes at tingende går for stærkt kan melbille laverne sættes koldt og de går lidt i dvale og derved går produktionen også i dvale. (Pixibog s. 10)
Sociale muligheder:
Selve bille lægger flere æg hvis de går tæt sammen og laverne vokser mere og hurtigere hvis de er mange sammen, så ud fra dette studie, vil jeg mene de er flok dyr.
Rengøring:
Vi tager og sier foder og larver fra hinanden og smider derved, det brugte ud og tilføre nyt - skufferne i reolen, skal vaskes af .
Jeg har valgt en plastik reol, da den kan komme under den varme hane hvilket gør det let at stå med også for mine elever.
Aflivning:
Kan ske ved at lægge dem i et rum med ca. 15 grader uden foder i et døgn, hvor de vil få tømt deres tarme og derefter i fryserne, da de der vil gå i dvale, falde i søvn og død i mindst 2 døgn. (pixibog s. 8)
Etablering af dyrehold
7. Akvariets, terrariets eller burets indretning. Lav en beskrivelse og en tegning / skitse som både indtænker dyrenes behov og brugernes oplevelses- og læringsmuligheder.
.
|
Skitse til melbille larve bo og foderbræt til fugle.
|
Reolen med 3 skuffer er buret til melbillefarmen: Skuffe 1: Indeholder melbiller (Tenebrio molitor)der er net i bunden af skuffen, så æg og små larver kan falde ned i skuffen under.
Skuffe 2: Til opvækst af melbillelaverne
Skuffe 3: Til laver, der er klar til at blive brugt til fodring og begynde pubbe dannelse. Pubberne vil blive taget væk og udklækket i små beholder.
Melbillelarve farm
|
Der hjul, på mini farmen så den let kan transporteres mellem klasserne. |
|
Her fjerner vi bunden i skuffe nr. 1 |
|
Nettet der skal i bunden af skuffe nr. 1 |
|
Klar |
Fuglefoderbrættet:
Er fremstillet af en kollega, og i de to huller i siden skal der være glas, så eleverne kan se ind. Den høje kant er så melbillelarver ikke kan kravle ud.
Fuglebrættet skal males, sort, da den væg den skal hænge på er sort og det ikke må kunne ses så meget.
|
Så maler vi |
Melbillelaverne ankommer med postnord.
|
Ankommet |
8. Kredsløb:
9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på din blog. Du kan evt. vælge at holde flere forskellige dyr der eksempelvis findes på samme biotop (i skovbunden, i vandhullet mv.), eller som er foderdyr / rovdyr (melorm / aborrer, fluer / edderkopper, regnorm /skildpadder).
Logbog
1. uge: Melbillelarve flytter ind - Torsdag den 25/02/21 - Så er melbillelaverne flyttet ind og har fået mad efter 48 timer, og de var sulten.
2. uge:
Litteratur:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar