Uge 10 OPGAVE C
10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer).Mit pædagogisk forløb er Melbillelarverne flytter ind.
Drejbog for forløbet
- Vi ser filmen, skal man spise insekter og snegle for klimaet. (Film 2 | Skal man spise insekter og snegle for klimaet? | GoCook by Coop - YouTube
- Eleverne får lov at stille underne spørgsmål og fortælle egene viden og det at spise insekter eller har de erfaring med at bruge dyr til madding til egne kæledyr.
- Jeg har indkøbt melbillelarver, eleverne får lov at røre, se og snakke om melbillelarverne i små grupper, efter det snakker vi på klassen og finder ud af hvad vi har set og gjort.
- Vi prøver at tegne melbillelarverne og sætte navne på de forskellige dele af larven og børnestaver det.
- Eleverne skal være med til at lade melbillelarverne ind i deres nye hjem og vi snakker om hvad de æder og drikker - hvordan de skal passe - hvem der skal gøre hvad osv. Eleverne skal have lov at være med bestemmende i hvem der skal gøre hvad om det fx er duksen eller der skal laves en ny liste eller kun dem der har lyst osv.
- Vi skal snakke om hvem æder melbillelaverne for at vende tilbage til filmen vi startede med.
- Vi skal fodre fugle på fuglebrættet og holde øje med det
- Vi skal bage protein knækbrød med melbillelarvemel.
En didaktisk model:
En undersøgende og eksperimenterende lærings tilgang
C.Auning og I.Guldager 2013
11. Afprøv dine pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med dit mål.
"Kompetencemål: Den studerende kan skabe rammer for, lede og udvikle pædagogiske
forløb med et naturvidenskabeligt udgangspunkt og med fokus på børn, unge og
voksnes naturoplevelser, naturforståelse med uderummet som læringsmiljø. "(BEK nr 277 af 06/03/2014. retsinformatiort.dk)
Jeg vil afprøve aktiviteten med elever i alderen 5 -7 år, det vil sige 0 årgang i en almen folkeskole i natur og teknologi.
" Formålet med undervisningen i natur/teknik er, at eleverne opnår indsigt i vigtige fænomener og sammenhænge samt udvikler tanker, sprog og begreber om natur
og teknik, som har værdi i det daglige liv. "
Mit pædagogisk forløb:
Katelog viden:
Jeg har valgt at starte med at vise eleverne en film, da den forhåbentligt vil vække elevernes nysgerrighed omkring dyr, vi normalt ikke spiser.
Dialogisk viden:
Jeg spørg indtil filmen og flere af eleverne, laver kast op lyde og vil ikke spise melbillelarver, snegle eller myrer. En af eleverne spørg ind til om vi kan spise, melbillelarver sådan rigtigt i virkeligheden ikke kun på film.
Eleverne gætter på hvilket dyr der skal flytte ind, de gætter på snegle og derefter melbillelarver. Da vi er nået frem til at det er melbillelarver der flytter ind - spørg jeg ind til hvad vi kender til melbillelarver i forvejen. Det gør jeg for at bygge stilads til den viden eleverne har i forvejen, så eleverne kan få bygget oven på egne viden. (Ejbye 2020 s. 37)
Denne viden og læring er en peronlig viden, da læring og viden er det eleven finder vigtigt i den pågældende proces.
Hvad er elevernes forforståelse for melbillelaverne flere elever siger de ikke har ben - nogle siger at de bliver spist af en geggo de har der hjemme - en siger de er orange og røde. Efter vi har snakket om det, henter jeg melbillelarverne og eleverne får lov at undersøge, røre og snakke i små grupper om melbillelarverne.
Kropslig viden:
Eleverne bliver delt op i grupper af to og to, for at fremdriver samspillet i gruppen - da målgruppen, kan have svært ved at holde samspillet i gang, hvis de bliver for mange. (Elfström, 2012 s. 37)
For at eleverne får en undrings tilgang til melbillelarver, øver jeg mig i at stille produktives spørgsmål.
Her finder eleverne ud af at melbillelarven faktisk har 6 ben, den er lys brun, dens skelet er uden på, den smider ham ( dens jakke, som en elev siger) , det er en larve ikke en orm, den kilder når den går på hånden, det er meget forskelligt om eleverne kan lide at holde og røre dem, eleverne kan drille dem der ikke kan lide at røre ved dem - Legitim perifer deltagelse er helt ok.
For mig har det været vigtigt at kalde melbillelarverne ved deres rigtigt navn, en af eleverne kom til at kalde dem melbollelarver. 😂
Her ses at eleverne har forskellige indstilling til melbillelarverne, tør de røre eller ikke. |
Derfor har jeg taget en ske med, da jeg heller ikke selv var vild med at røre ved dem i starten.
Her undersøges og snakkes der om melbillelarverne |
Her stiller jeg, produktives spørgsmål. |
Her holdes melbillelarven |
Jeg forklare hvordan melbillelarvens cyklus er (katalog viden), ved at fremlægge og vise dette billede her under.
Her kommes mad i. ( kropslig viden) |
Her flytter melbillelarverne ind. |
Dagen efter dette forløb, fandt eleverne en melbillelarve uden for i vores lille skov i et formuldet træ som er knyttet til skolen, de var vildt stolte og nu holder vi også øje med den.
Som vi kan se i filmen er den mørkere ende de melbillelarver, vi har købt og vi er blevet enige om at det må være fordi den melbillelarver der er fundet på vores legeplads har levet af det træ, den ligger på.
12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)
Min rolle overordnet set er at få indkøbt melbillelaverne, reol, net, mad, og søge viden omkring etablereren af teariet - ydermere skal jeg finde viden om hvordan jeg afliver dyret, da vi skal bruge det til mad. Stille remedier til rådighed, som er lup, ske, bakker osv.
Men den rolle jeg skal påtage mig og jeg bedst kan lide er at bygge min faglige viden og forståelse sammen med elevernes, bidrage med nye ord og begreber, tydeliggøre detaljer, stille underne spørgsmål , osv. det vil sige guide og gøre eleverne nysgerrig på melbillelaverne og reflektere over egene læring. ( Ejbye-Ernst s. 106)
Min rolle er også at lytte til hvad der optager eleverne, så jeg senere i forløbet/processen kan skabe flere muligheder for at eleverne kan udforske / søge viden ud fra deres egene interesser og lærings stradegier. (Derfor vil jeg også planlægge, en dag hvor vi skal ud i vores lille skov og prøve at finde melbillelarver, da jeg i mine observationer bemærker at flere elever snakker om hvor melbillelarverne rent faktisk lever og at eleverne finder en melbillelarve i vores egen lille skov. (se logbog uge 11)
Jeg har fundet opskriver på knækbrød / pizza som vi skal bage og prøve at smage.
Litteraturliste:
Ejbye-Ernst, N. Stokholm,D (2020) Natur og udeliv, uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzels
BEK nr 277 af 06/03/2014. retsinformatiort.dk
Hej Christina. Det ser ud til at blive et spændende forløb. Fint at du bygger dit forløb op over en model for undersøgende og eksperimenterende lærings tilgang, der er lige i øjet. Det bliver spændende at høre mere om hvordan det fungerer i praksis ;-)
SvarSletDet ser ud til at I haft det rigtig sjovt, gode overvejelser over pædagogens rolle! Spændende med billelarven i har fundet på legepladsen, jeg tror ikke det er en melbillelarve, men larven af en anden bille, der er en del billelarver der lever at at spise dødt træ ;-)
SvarSletøøøv - men det er vi blevet enige om ;o)
Slet