onsdag den 24. marts 2021

 Dyreholdsopgave D - E 

Jeg vil først lige skrive at jeg er overrasket over hvor hurtigt mine vandrende pinde er vokset på de 3 uger. Jeg troede ikke jeg sådan ville få et forhold til dem, men jeg må indrømme at jeg hver morgen lige er over og sige godmorgen til dem, og lige får talt at de er der alle 6 pinde.

Jeg var overrasket over at en uge efter jeg havde modtaget pindende havde en af pindene allerede smidt deres ”skal”, men den må jo have været klar på et hudskifte og jeg kan ikke finde nogen steder hvor der står hvor gammel de skal være.

Har læst at vandrende pinde ikke bliver mere end 6 mdr. gammel, men at de formerer sig i et væk i de 6 mdr. Det er derfor vigtigt at få skiftet sandet i bunden så man får alle æg smidt ud for ellers ender det med ret mange pinde til sidst.

Hvis en vandrende pind skulle være så uheldig at den mister et ben så vil den overleve da der vil gro et nyt ud i forbindelse med næste hudskifte.


Beskriv hvordan i vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?

·         Jeg vil først og fremmest formidle udviklingen af dyreholdet ved at tag billeder og skrive på min blok.

·         Jeg vil i min formidling af udviklingen finde ud af om børnene har fået noget viden om vandrende pinde, beskriver hvordan de ser ud, hvad de spiser og hvor de kommer fra.

·         Jeg vil også dagligt have en dialog med børnene om hvad der er sket siden vi har fået pindende.

·         Jeg vil i arbejdssituationer arbejde med pindende, men også i løbet af dagen tage dialogen op(spontanitet) hvor nuancerede naturfagsbegreber anvendes.

·         I perioden hvor jeg har dyreholdet vil jeg være opmærksom på om børnene selv tager initiativ til at kigge/snakke om pindende og være opmærksom på om der rører sig noget i form af leg enten ude eller inde.


Hvordan stilladserer læreprocessen?

(Piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)

Stilladsering handler om at man understøtter barnet til at nå målet, løse et problem eller færdiggøre en opgave som barnet ikke ville være i stand til uden støtte. Det undersøges i form af dialog med børnene omkring hvad de ved om vandrende pinde. Jeg skal kunne improviserer af børnenes viden/svar og skal kunne bygge vider på det.

·         Læreprocessen skal understøttes som forløbet skrider frem i form af billeder af pindende, små og store. (katolog viden)

·         Anatomiske (mund ben) Dialog med børnene hvad mener børnene

·         Tage billeder af de forskellige forvandlingsprocesser for at skabe sammenhæng i børnenes hverdag.

·         Forskellige opgaver til børnene, fx skiftes til at tage billeder og gøre rent i burdet.

·         Vendespil i form af billeder fra processen

·         Det er vigtigt at man i forhold til læringsrum får placeret sig rigtigt. Når man går foran så er det vigtigt at man tager initiativet og er engageret i aktiviteten. (Edlev 2019, s. 68)

·         Når man går ved siden af er det vigtigt at man er inspireret og understøtter barnet i selv at have medindflydelse og tager initiativet, i forhold til aktiviteten. (Edlev 2019, s. 69)

·         Når man går bagved er det i vid udstrækning barnet der tager ejerskab i aktiviteten, som giver spontanitet og lyst til at involverer sig. (Edlev 2019, s. 69)

 

Perspektivering

Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?

Jeg valgte natur og udeliv fordi jeg gerne ville være bedre til at holde dyr og få mere viden om dem, det er træls altid at være den der ikke kan holde de dyr børnene finder eller at skulle gå når de kommer løbende med fx en regneorm i hånden! Jeg kan så fortælle at jeg aldrig selv havde troede at jeg skulle nå så langt til at det er mig der holder de dyr som børnene kommer med, og det griner mine kollegaer meget af. Må indrømme at det er dejligt befriende og jeg ville ønske at jeg havde taget mig sammen for lang tid siden, men bedre sent end aldrig ;0)

Jeg havde aldrig forestillet mig at jeg skulle have vandrende pinde som kæledyr, men må indrømme at jeg faktisk syndes det er hyggeligt.

Jeg kan kun sige at alt omkring vandrende pinde er nyt viden for mig da jeg kun havde hørt navnet på dem og set et billede af dem.


Hvilken etiske spørgsmål giver dyreholder mulighed for at arbejde pædagogisk med?

Det er vigtigt at man sætter sig ordentligt ind i hvad det kræver at holde i mit tilfælde vandrende pinde. det er vigtigt at man får gjort ordentligt rent i buret 1 gang i måneden, både så man få æggene væk så man lige pludselig ikke står med en masse pinde og så for at det er rent så pindende ikke får mider og dør. 

Etikken er også at få fortalt børnene hvordan man opfører sig sammen med dyrene, så de ikke smider dem når de holder dem og ikke bare løber rundt og ryster buret. Det er også vigtigt i forhold til mad og drikke, og at jeg tager pindende med hjem torsdag når jeg går på weekend så de også bliver passet i weekenden. 


Hvilke perspektiver tænker i jeres dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole?)

I forhold til almen dannelse håber jeg på at børnene får en positiv indflydelse på dyreholdet og hvordan man agerer sammen med dyr. At børnene i gennem arbejdet får en grundlæggende viden om hvordan man passer og behandler pindende og hvor man skaffer deres mad. 

Det er vigtigt at skabe en erfaring i hvordan det er at holde dyr. Der er ikke nogen af vores børn der har, eller har haft kæledyr i hjemmet ud over hunde og katte. Så det at buret skal rengøres og man skal ud i naturen og finde mad, samt det at børnene selv danner sig erfaring i dyreholdet gør at de måske slipper fri for den frygt nogen af vores børn har til mange dyr. 

Hvilken gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?

Det har givet rigtig mange gode oplevelser for mig at have mit dyrehold på skolen. Jeg har fået masser af gode/sjove samtaler sammen med børnene omkring pindende. 

Det at se hvordan børnene har grint og haft lyst til at deltage i de forskellige opgave og samtaler omkring pindende er guld vær. 

Det bedste der er sket for mig er at jeg er blevet så meget bedre til at røre ved de forskellige dyr vi støder på i naturen. Det har altid været et kæmpe problem og mest af alt pinligt at jeg har været den der har vendt mig om eller sågar nogen gange er løbet skrigende væk når børnene er kommet med et dyr i hånden.

Så man må sige at både børnene og jeg har fået nogen rigtige gode oplevelser sammen med vores nye kæledyr, og jeg har lovet dem at når jeg er færdig med natur og udeliv at vi beholder pindende i klassen. (Det er lidt sjovt da jeg til at starte med sagde at med det samme jeg var færdig så røg de klamme pinde ud.. haha) 




 

1 kommentar:

  1. En fin beskrivelse af din ’rejse’ med dyreholdet og hvirvelløse dyr mere generelt ;-) Også godt at læse at det sætter varige spor!
    De forskellige vidensformer er underbygget med henvisning til relevant teori og du reflekterer over både læringsudytte og stilladsering af læreprocessen.

    SvarSlet