Dyreholdsopgave D - E
Jeg vil først lige skrive at jeg er overrasket over hvor hurtigt mine vandrende pinde er vokset på de 3 uger. Jeg troede ikke jeg sådan ville få et forhold til dem, men jeg må indrømme at jeg hver morgen lige er over og sige godmorgen til dem, og lige får talt at de er der alle 6 pinde.
Jeg var overrasket over at en uge efter jeg havde
modtaget pindende havde en af pindene allerede smidt deres ”skal”, men den må
jo have været klar på et hudskifte og jeg kan ikke finde nogen steder hvor der
står hvor gammel de skal være.
Har læst at vandrende pinde ikke bliver mere end 6 mdr.
gammel, men at de formerer sig i et væk i de 6 mdr. Det er derfor vigtigt at få
skiftet sandet i bunden så man får alle æg smidt ud for ellers ender det med
ret mange pinde til sidst.
Hvis en vandrende pind skulle være så uheldig at den
mister et ben så vil den overleve da der vil gro et nyt ud i forbindelse med
næste hudskifte.
Beskriv
hvordan i vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens
læringsudbytte?
·
Jeg vil først og fremmest formidle
udviklingen af dyreholdet ved at tag billeder og skrive på min blok.
·
Jeg vil i min formidling af udviklingen finde
ud af om børnene har fået noget viden om vandrende pinde, beskriver hvordan de
ser ud, hvad de spiser og hvor de kommer fra.
·
Jeg vil også dagligt have en dialog med
børnene om hvad der er sket siden vi har fået pindende.
·
Jeg vil i arbejdssituationer arbejde med
pindende, men også i løbet af dagen tage dialogen op(spontanitet) hvor
nuancerede naturfagsbegreber anvendes.
·
I perioden hvor jeg har dyreholdet vil jeg
være opmærksom på om børnene selv tager initiativ til at kigge/snakke om
pindende og være opmærksom på om der rører sig noget i form af leg enten ude
eller inde.
Hvordan
stilladserer læreprocessen?
(Piktogrammer,
iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)
Stilladsering handler om at man understøtter barnet til
at nå målet, løse et problem eller færdiggøre en opgave som barnet ikke ville
være i stand til uden støtte. Det undersøges i form af dialog med børnene
omkring hvad de ved om vandrende pinde. Jeg skal kunne improviserer af børnenes
viden/svar og skal kunne bygge vider på det.
·
Læreprocessen skal understøttes som forløbet
skrider frem i form af billeder af pindende, små og store. (katolog viden)
·
Anatomiske (mund ben) Dialog med børnene hvad
mener børnene
·
Tage billeder af de forskellige
forvandlingsprocesser for at skabe sammenhæng i børnenes hverdag.
·
Forskellige opgaver til børnene, fx skiftes
til at tage billeder og gøre rent i burdet.
·
Vendespil i form af billeder fra processen
·
Det er vigtigt at man i forhold til
læringsrum får placeret sig rigtigt. Når man går foran så er det vigtigt at man
tager initiativet og er engageret i aktiviteten. (Edlev 2019, s. 68)
·
Når man går ved siden af er det vigtigt at
man er inspireret og understøtter barnet i selv at have medindflydelse og tager
initiativet, i forhold til aktiviteten. (Edlev 2019, s. 69)
·
Når man går bagved er det i vid udstrækning barnet
der tager ejerskab i aktiviteten, som giver spontanitet og lyst til at involverer
sig. (Edlev 2019, s. 69)
Perspektivering
Hvilken
ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?
Jeg valgte natur og udeliv fordi jeg gerne ville være
bedre til at holde dyr og få mere viden om dem, det er træls altid at være den
der ikke kan holde de dyr børnene finder eller at skulle gå når de kommer løbende
med fx en regneorm i hånden! Jeg kan så fortælle at jeg aldrig selv havde troede
at jeg skulle nå så langt til at det er mig der holder de dyr som børnene
kommer med, og det griner mine kollegaer meget af. Må indrømme at det er
dejligt befriende og jeg ville ønske at jeg havde taget mig sammen for lang tid
siden, men bedre sent end aldrig ;0)
Jeg havde aldrig forestillet mig at jeg skulle have
vandrende pinde som kæledyr, men må indrømme at jeg faktisk syndes det er
hyggeligt.
Jeg kan kun sige at alt omkring vandrende pinde er nyt
viden for mig da jeg kun havde hørt navnet på dem og set et billede af dem.
Hvilken
etiske spørgsmål giver dyreholder mulighed for at arbejde pædagogisk med?
Det er vigtigt at man sætter sig ordentligt ind i hvad det kræver at holde i mit tilfælde vandrende pinde. det er vigtigt at man får gjort ordentligt rent i buret 1 gang i måneden, både så man få æggene væk så man lige pludselig ikke står med en masse pinde og så for at det er rent så pindende ikke får mider og dør.
Etikken er også at få fortalt børnene hvordan man opfører sig sammen med dyrene, så de ikke smider dem når de holder dem og ikke bare løber rundt og ryster buret. Det er også vigtigt i forhold til mad og drikke, og at jeg tager pindende med hjem torsdag når jeg går på weekend så de også bliver passet i weekenden.
Hvilke perspektiver tænker i jeres dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole?)
I forhold til almen dannelse håber jeg på at børnene får en positiv indflydelse på dyreholdet og hvordan man agerer sammen med dyr. At børnene i gennem arbejdet får en grundlæggende viden om hvordan man passer og behandler pindende og hvor man skaffer deres mad.
Det er vigtigt at skabe en erfaring i hvordan det er at holde dyr. Der er ikke nogen af vores børn der har, eller har haft kæledyr i hjemmet ud over hunde og katte. Så det at buret skal rengøres og man skal ud i naturen og finde mad, samt det at børnene selv danner sig erfaring i dyreholdet gør at de måske slipper fri for den frygt nogen af vores børn har til mange dyr.
Hvilken gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?
Det har givet rigtig mange gode oplevelser for mig at have mit dyrehold på skolen. Jeg har fået masser af gode/sjove samtaler sammen med børnene omkring pindende.
Det at se hvordan børnene har grint og haft lyst til at deltage i de forskellige opgave og samtaler omkring pindende er guld vær.
Det bedste der er sket for mig er at jeg er blevet så meget bedre til at røre ved de forskellige dyr vi støder på i naturen. Det har altid været et kæmpe problem og mest af alt pinligt at jeg har været den der har vendt mig om eller sågar nogen gange er løbet skrigende væk når børnene er kommet med et dyr i hånden.
Så man må sige at både børnene og jeg har fået nogen rigtige gode oplevelser sammen med vores nye kæledyr, og jeg har lovet dem at når jeg er færdig med natur og udeliv at vi beholder pindende i klassen. (Det er lidt sjovt da jeg til at starte med sagde at med det samme jeg var færdig så røg de klamme pinde ud.. haha)
En fin beskrivelse af din ’rejse’ med dyreholdet og hvirvelløse dyr mere generelt ;-) Også godt at læse at det sætter varige spor!
SvarSletDe forskellige vidensformer er underbygget med henvisning til relevant teori og du reflekterer over både læringsudytte og stilladsering af læreprocessen.