søndag den 14. marts 2021

DYREHOLD OPGAVE C D OG E

10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). 

Mit mål med aktiviteten er at give børn og unge indblik i mit dyrehold (den afrikanske kæmpesnegl).

1. aktivitet.. Jeg har introduceret kæmpesneglen,(som ikke er kæmpe endnu) for min målgruppe, børn og unge fra mit job. Vi har set en film på youtube, (kopier link) https://www.youtube.com/watch?v=S-plJBGyBdk&t=125s. om sneglene, de var optaget af det og viste interesse, dog var der en af de unge der synes den var temmelig ulækker. Efterfølgende viste jeg dem kassen hvor sneglene skulle bo, jeg havde på forhånd anskaffet de ting vi skulle bruge, så som jord, kasse, gren og urtepotte. De fik lov til at holde dem, og sætte dem ned i deres bo, dog med hansker..

Vi har efterfølgende tegne sneglene, og undersøgt, brugt de naturfaglige begreber, og arbejdet med sneglens anatomi (fod, skal, åndehul, langt og kort følehorn. Jeg har gjort brug af de produktive spørgsmål, de produktive spørgsmål er med til at få øje på detaljer “hvordan ser den ud“ har den en mund“spørgsmålene er med til at børn og unge vil være observerende og undersøgende.(Ejby-Ernst@Stokholm 2015, s 197)




Næste aktivitet vil være vejning og måling af sneglene..


Mine mål med aktiviteterne er..

1. At kunne observere, være nysgerrig, få øje på bestemte ting, der kategorisere sneglene.

2. Kommunikere og bruge de naturfaglige begreber

3. At forudsige og beskrive hvad man tror der vil ske.

4. At undersøge sneglen, vende og dreje, bruge udstyr og redskaber

5. At eksperimentere og gennemføre en systematisk undersøgelse

6. At kategorisere, se forskelle og ligheder.

12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.) 

Den primær rolle i forhold til mit dyrehold er pædagogen, det er pædagogens rolle at anskaffe de materialer der skal bruges til dyreholdet, det er ligeledes pædagogen der har ansvar for dyrene, foder, rengøring. Jeg vil arbejde hen imod at børn og de unge primære bliver de daglige passere, dog tager jeg dem med hjem i de dage hvor jeg ikke er på job.


Dokumentation og formidling 

13. Beskriv hvordan du vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte? 


Udviklingen skal dokumenteres via billeder, film, 






14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)

Læreprocessen stilladseres ved hjælp af billeder, information, en film, en tur i randers regnskov, hvor de kan se og opleve kæmpesneglen. Børn og de unge har tegnet, undersøgt, målt og vejet.

15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?

Jeg fik indblik i sneglens adfær, hvilken kost, leveforhold, indretning af terrarie, hvad er vigtig, for at de får de optimale forhold. Sneglenes anatomi uden på og inden i. Hvilke plante materiale der er indholdsrig i forhold til nærings udbytte.


16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?

Har tænkt og overvejet nøje hvilke dyr der var etisk forsvarligt, da min målgruppe er børn og unge med særlige behov.
Jeg håber med de valgte dyr at være med til at formidle en større nysgerrighed og ikke en mindst en ansvarsfølelse over for sneglene.
Har endnu ikke tænkt over hvad jeg gør af sneglene bagefter. Måske beholder vi dem på jobbet. Håber læringsprocessen kan udvikle sig. Har stillet mig selv nogle spørgsmål. Er det etisk korrekt at indføre og bestille dyr som fx er forbudt at holde i privat regi, da de kan gøre voldsom skade på naturen og er produktiv i formerings processen.??
Er det etisk korrekt at jeg bortskaffer dem efter projektet, og hvordan gør jeg det?

17. Hvilke perspektiver tænker du dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…?
Almen dannelse, ansvar, interesse for det natur faglige.


18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?
Gode overvejelser og oplevelser, meget interesant at observere dem, hvad spiser de først? Er der livretter?
Udviklingen, observer og betragte.

1 kommentar:

  1. Det ser rigtig spændende ud. Dine foreløbige i aktiviteter passer fint sammen med dine mål. Ser frem til at høre mere om jeres målinger;-)

    SvarSlet