10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer).
Mit mål med aktiviteten er at give børn og unge indblik i mit dyrehold (den afrikanske kæmpesnegl).
1. aktivitet.. Jeg har introduceret kæmpesneglen,(som ikke er kæmpe endnu) for min målgruppe, børn og unge fra mit job. Vi har set en film på youtube, (kopier link) https://www.youtube.com/watch?v=S-plJBGyBdk&t=125s. om sneglene, de var optaget af det og viste interesse, dog var der en af de unge der synes den var temmelig ulækker. Efterfølgende viste jeg dem kassen hvor sneglene skulle bo, jeg havde på forhånd anskaffet de ting vi skulle bruge, så som jord, kasse, gren og urtepotte. De fik lov til at holde dem, og sætte dem ned i deres bo, dog med hansker..
Vi har efterfølgende tegne sneglene, og undersøgt, brugt de naturfaglige begreber, og arbejdet med sneglens anatomi (fod, skal, åndehul, langt og kort følehorn. Jeg har gjort brug af de produktive spørgsmål, de produktive spørgsmål er med til at få øje på detaljer “hvordan ser den ud“ har den en mund“spørgsmålene er med til at børn og unge vil være observerende og undersøgende.(Ejby-Ernst@Stokholm 2015, s 197)
Næste aktivitet vil være vejning og måling af sneglene..
Mine mål med aktiviteterne er..
1. At kunne observere, være nysgerrig, få øje på bestemte ting, der kategorisere sneglene.
2. Kommunikere og bruge de naturfaglige begreber
3. At forudsige og beskrive hvad man tror der vil ske.
4. At undersøge sneglen, vende og dreje, bruge udstyr og redskaber
5. At eksperimentere og gennemføre en systematisk undersøgelse
6. At kategorisere, se forskelle og ligheder.
12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)
Den primær rolle i forhold til mit dyrehold er pædagogen, det er pædagogens rolle at anskaffe de materialer der skal bruges til dyreholdet, det er ligeledes pædagogen der har ansvar for dyrene, foder, rengøring. Jeg vil arbejde hen imod at børn og de unge primære bliver de daglige passere, dog tager jeg dem med hjem i de dage hvor jeg ikke er på job.
Dokumentation og formidling
13. Beskriv hvordan du vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?
15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?
16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?
Det ser rigtig spændende ud. Dine foreløbige i aktiviteter passer fint sammen med dine mål. Ser frem til at høre mere om jeres målinger;-)
SvarSlet