Dyrholds opgave c
Dyreholdsopgave c
Anskaffelse af vandrende pinde
Jeg har
efter flere overvejelser valgt at holde vandrende pinde fordi jeg arbejder på
et specialcenter hvor mit dyrehold kan give børnene roen, fordi det er dyr der
bevæger sig langsomt i burdet. Det er godt for vores børn da de nemt køre op
over hurtige bevægelser
Min
dyreholds aktivitet startede inden jeg fik anskaffet mig de vandrendepindende.
Jeg har sammen med børnene snakket rigtig meget om dem. Vi har søgt viden på
nettet, snakket om hvad de spiser og hvordan deres terrarium skal se ud.
Vi skal se film og billeder af vandrende pinde
·
Vi
har med vendespil fundet navne til vores nye venner
·
Været
i naturen og finde efeu og brombærblade
·
Lavt
en plan over hvem der passer vores venner de forskellige dage.
Smttemodel
Sammenhæng:
Jeg har
lavet aktiviteten omkring mit dyrehold for at børnene skal få et sammenhold
omkring insekterne, holde dem og være ansvarsbevist
Mål:
·
At børnene får en viden om vandrende pinde
·
At
børnene tør holde en vandrende pine
·
At
børnene er nysgerrig og interesseret i de vandrende pinde
Tiltag:
Vi skal
spille vendespil hvor der står forskellige navne på kortene, det er ørnene selv
der har valgt navnene. De første 6 stik vi får er navnene på vores nye venner.
Bagefter skal vi ud i naturen og finde efeu og brombærblade, det skal vi gøre
hver uge så de vandrende pinde altid har friske blade.
Tegn:
Jeg vil
kunne se at jeg er på vej imod mine mål ved at børnene viser interesse, bliver spørgende
og nysgerrig og selv opsøger de vandrende pinde
Evaluering:
Jeg vil dokumenterer
med billeder børnenes deltagelse i aktiviteten.
Kompetancemålet:
Den studerende kan skabe rammer for, lede og udvikle pædagogisk forløb med et
naturvidenskabeligt, udgangspunkt og med fokus på børn, unge og voksnes naturoplevelser,
naturforståelse med uderum som læringmiljø.
Jeg vil afprøve aktiviteten med mine specialbørn i alderen
8-10 år
Den kataloge viden benytter jeg i at jeg har vist børnene
billeder og videoer af vandrende pinde. Grunden til at jeg starter med at vise
billeder og film, er for at vække børnenes opmærksomhed, erfaring og
nysgerrighed. Det er også der at de lærer nogen af de faglige begreber.
(Ejbye-Ernst & Stokholm. 2015. s. 60)
Den dialogiske viden vil jeg observerer i mellem børnene, efter
vi har set billeder og film. Det er vigtigt at jeg her stiller spørgsmål og
lytter til børnene så vi får en dialog i gang og skaber masser af viden.
(Ejbye-Ernst & Stokholm. 2015. s. 60)
Den kropslige viden kommer i spil når vi skal spille
vendespil på gulvet i klassen, og skal ud i naturen og finde efu og brombærblade.
(Ejbye-Ernst & Stokholm. 2015. s. 61)
Spændende tiltag du har overvejet og afprøvet. Overvej også om nogle af de naturvidenskabelige kompetencer kan komme i spil med din målgruppe;-)
SvarSlet