lørdag den 13. marts 2021

 Dyrholds opgave c 


Dyreholdsopgave c

Anskaffelse af vandrende pinde

Jeg har efter flere overvejelser valgt at holde vandrende pinde fordi jeg arbejder på et specialcenter hvor mit dyrehold kan give børnene roen, fordi det er dyr der bevæger sig langsomt i burdet. Det er godt for vores børn da de nemt køre op over hurtige bevægelser

Min dyreholds aktivitet startede inden jeg fik anskaffet mig de vandrendepindende. Jeg har sammen med børnene snakket rigtig meget om dem. Vi har søgt viden på nettet, snakket om hvad de spiser og hvordan deres terrarium skal se ud.

Vi skal se film og billeder af vandrende pinde

·         Vi har med vendespil fundet navne til vores nye venner

·         Været i naturen og finde efeu og brombærblade

·         Lavt en plan over hvem der passer vores venner de forskellige dage.

 

Smttemodel

Sammenhæng:

Jeg har lavet aktiviteten omkring mit dyrehold for at børnene skal få et sammenhold omkring insekterne, holde dem og være ansvarsbevist

Mål:

·          At børnene får en viden om vandrende pinde

·         At børnene tør holde en vandrende pine

·         At børnene er nysgerrig og interesseret i de vandrende pinde

 Tiltag:

Vi skal spille vendespil hvor der står forskellige navne på kortene, det er ørnene selv der har valgt navnene. De første 6 stik vi får er navnene på vores nye venner. Bagefter skal vi ud i naturen og finde efeu og brombærblade, det skal vi gøre hver uge så de vandrende pinde altid har friske blade.

Tegn:

Jeg vil kunne se at jeg er på vej imod mine mål ved at børnene viser interesse, bliver spørgende og nysgerrig og selv opsøger de vandrende pinde

Evaluering:

Jeg vil dokumenterer med billeder børnenes deltagelse i aktiviteten.  

Kompetancemålet: Den studerende kan skabe rammer for, lede og udvikle pædagogisk forløb med et naturvidenskabeligt, udgangspunkt og med fokus på børn, unge og voksnes naturoplevelser, naturforståelse med uderum som læringmiljø.

Jeg vil afprøve aktiviteten med mine specialbørn i alderen 8-10 år

Den kataloge viden benytter jeg i at jeg har vist børnene billeder og videoer af vandrende pinde. Grunden til at jeg starter med at vise billeder og film, er for at vække børnenes opmærksomhed, erfaring og nysgerrighed. Det er også der at de lærer nogen af de faglige begreber. (Ejbye-Ernst & Stokholm. 2015. s. 60)

Den dialogiske viden vil jeg observerer i mellem børnene, efter vi har set billeder og film. Det er vigtigt at jeg her stiller spørgsmål og lytter til børnene så vi får en dialog i gang og skaber masser af viden. (Ejbye-Ernst & Stokholm. 2015. s. 60)

Den kropslige viden kommer i spil når vi skal spille vendespil på gulvet i klassen, og skal ud i naturen og finde efu og brombærblade. (Ejbye-Ernst & Stokholm. 2015. s. 61)



1 kommentar:

  1. Spændende tiltag du har overvejet og afprøvet. Overvej også om nogle af de naturvidenskabelige kompetencer kan komme i spil med din målgruppe;-)

    SvarSlet