Aktivitet 3 og 4 Nikoline
Aktivitet 3 og 4
Jeg har også
valgt at lave de næste 2 aktiviteter sammen med mine børn på arbejdet. Jeg vil
udnytte kulden og som den første aktivitet lave balloner med forskelligt ting
indeni og frugtfarve og den anden aktivitet vil vi lave fuglemad.
Jeg arbejder
på et specialcenter i en 4 klasse og her er det vigtigt at jeg har billeder af
processen/produktet, så børnene ved hvorfor en aktivitet de skal i gang med og
hvad det er de skal lave.
Ud fra
psykologen Mogens Hansen (2002) er det der er mest interessant for børn er det
at børnene er sammen med vidende voksen.
Jeg har
lavet aktiviteten derhjemme og printe billederne ud så børnene kan se hvad de
skal lave.
Billeder af aktiviteten med børnene
Sammenhæng:
·
Jeg vil have fokus på kreativitet, udvikling
og læring for det enkelte barn, med afsæt i naturen.
Mål:
·
At arbejde med naturen (vinter)
·
At børnene bliver udfordret i forhold
til sanser, kreativitet og læring af naturen
·
At børnene præsenteres for aktiviteten
med fælles rammer
·
At der arbejdes med børnenes forståelse
af naturen
Tiltag:
·
At man selv er med i forhold til at
udfører aktiviteten
·
At barnet tør rører ved koldt vand
Tegn:
·
Kendskab
til hvad der er koldt og hvad hvor længe isen kan holde
·
Kan deltage på deres præmisser i
aktiviteten
·
Er observerende, opsøgende og nysgerrige
på hinanden og aktiviteten der er sat i gang
Evaluering:
Jeg vil prøve at udfylde nogen af de naturvidenskabelige kompetencer som skal til for at understøtte udviklingen (Lars Domino Østergaard 2004)
Forudsige (at beskrive, hvad man tror
vil ske)
· At
ballonen kan springe hvis man putter for maget vand i ballonen
Observerer (at kigge nøje efter
bestemte ting)
·
At
man holder øje med ballonen om man kan blive ved med at se de ting man har
puttet indeni
·
Hvor
hurtigt ballonen fryser til is
·
At
pakke en ballon op både inde og ude og se hvor hurtigt de smelter i forhold til
hinanden
·
Hvad
der sker med ballonen der smelter indenfor
Undersøge (at håndterer, vende og
dreje- måske bruge udstyr/redskaber)
·
At
man vender og drejer den og ser om man kan se de ting man har puttet indeni
·
At
man prøver at tabe den – går den i stykker?
·
Hvorfor
går den i stykker eller ikke i stykker?
Kommunikerer (bruge fag ord om
aktiviteten)
·
Man
kan hælde forskellige ting på og se hvad der sker? Fx salt, sukker, varmt vand
eller kold vand
·
Bruge
et termometer og se hvor koldt isklumpen er
Klassificerer (at finde forskelle og
ligheder og systematisere disse, lav mønstre)
·
At
man kan lave forsøget i forskellige former og tykkelser. Fx papkrus eller
isterningbakker
Drage konklusion (at snakke hvad man
har fundet ud af og hvorfor)
·
At
snakke med børnene om hvorfor vandet blev til is
·
De
forskellige ting der sker når man kommer salt, sukker eller andet på
Vi har lavet fuglemad med børnene som endte med at blive ret sjov fordi en af børnene puttede fuglemaden i munden og så skulle de andre børn også smage det. Det endte med at vi legede at vi var fugle som fløj rundt på gangene og helt ærligt så tror jeg de andre klasser syndes vi var lidt tosset.
Hvis børn får lov til at gøre deres erfaringer i naturen, udvikler man deres motorik, sanser og deres evne til opmærksomhed. Indtryk fra naturen kan også kobles sammen med det sproglige, så børnene udvikler begreber med konkret indhold. Det er nødvendigt for udviklingen og læring at børnene får stimuleret deres sanser, jo flere sanselige erfaringer betyder et bedre grundlag for at udvikle færdigheder, forstå sammenhængen og orienterer sig i livet. (Natur og miljø s 28)
Sammenhæng:
· Jeg vil have fokus på kreativitet, udvikling og læring for det enkelte barn, med afsæt i naturen.
Mål:
· At arbejde med naturen (vinter)
· At børnene bliver udfordret i forhold til sanser, kreativitet og læring af naturen
· At børnene præsenteres for aktiviteten med fælles rammer
· At der arbejdes med børnenes forståelse af naturen
Tiltag:
· At man selv er med i forhold til at udfører aktiviteten
· At barnet tør rører ved de forskellige ingredienser
Tegn:
· Kendskab til hvad fugle spiser og hvilken fugle vi får besøg af
· Kan deltage på deres præmisser i aktiviteten
· Er observerende, opsøgende og nysgerrige på hinanden og aktiviteten der er sat i gang
Evaluering:
Var lige forbi, super at du kobler til de naturvidenskabelige kompetencer
SvarSlet