fredag den 5. februar 2021

Opgave A - Dyrehold

OPGAVE A

Mål for dyreholdet / hvorfor holde dyr i pædagogisk praksis?


1. Vælg en bruger/borger gruppe

Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese?

 

Vores målgruppe er børn i vores individuelle institutioner.   

Det er vigtigt at vi som pædagoger er nysgerrige på at gå på opdagelse

i naturen sammen med vores børn. Det er gennem de digitale medier

at børn får de fleste dyreoplevelser, derfor er det vigtigt at komme ud

og sanse naturen så børn kan lære og forstå de vigtige sammenhæng.

(Didriksen,U.(2008)

For 30 år siden kendte man altid en der havde med landbrug at gøre

hvor man kom på besøg og fik kendskab til de forskellige dyr og hvordan

de skulle passes, i dag er der ikke mange tilbage der har landbrug. 

I dag er der 60.000 der har landbrug hvor der i 1978 var 102.000.

(Didriksen,U.(2008)

Derfor er det vigtigt at børn lærer om de forskellige naturfaglige

begreber om dyr samt sammenhængen i naturen, hvad dyr spiser,

hvor de bor og hvordan de bedst trives. 



2. Hvilke mål er derfor bruger/borger gruppens læringsudbytte?


Overordnet set for begge specialiseringer vil vi have fokus på børnenes

og vores egen udvikling af naturfaglige kompetencer gennem det

pædagogiske forløb med dyreholdet 


  1. At kunne observere, være nysgerrige og få øje på bestemte ting, der kategorisere dyret 

  2. At kunne  kommunikere og bruge fagord om aktiviteten/dyreholdet

  3.  At forudsige og beskrive hvad man tror der vil ske

  4. At undersøge og håndtere, vende og dreje, dyret og bruge udstyr og redskaber.

  5. At eksperimentere og gennemføre en systematisk undersøgelse

  6. At kategorisere og  se forskelle og ligheder og systematisere disse



Overordnet mål for begge specialiseringer er - børnene vil tilegne

sig viden om dyret udseende det vil fx. sige at børnene vil kunne

benævne enkelt dele af dyret med fagsprog som dyrets legemsdele.

Begyndende forståelse for dyrenes levevis, herunder erfaringer med

den daglige pasning og håndtering af dyrene.

(Didriksen, U (2008)



3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på

brugernes oplevelser- og læringsmuligheder?



Vi vil placere vores dyr et sted hvor vi kommer forbi hverdag.

Det er vigtigt at buret/terrariet er tilpasset vores dyr. De mindre

børn finder det ofte spændende at finde og give dyret mad,

de vil blive gode til at hjælpe med rengøring af buret/ terrariet.


For at finde ud af hvad man skal bruge er det vigtigt at man

sætter sig ind i dyrets behov og adfærd, det kan fx være føde,

rede/skjule muligheder, klima, sociale muligheder, dag eller

nat aktivitet, formerings/årscyklus og rengøring osv. 


Ifølge Diderichsen vækker dyr interesse, dyr sætter følelser i gang,

barnet bliver nysgerrig. Børn i 5-8 års alderen vil altid vælge at lege

med dyret eller lignende, end de vil sidde indendørs, hun skriver

ligeledes at deres erfaring er at, de børn de får på besøg i deres zoo,

ofte bliver så begejstret og nysgerrig, at de ønsker at komme hver dag.

Med den viden er det ret interessant at flere institutioner og skoler ikke

vælger dyrehold, netop fordi hun har erfaret at de børn ønsker dyr,

og at de fortæller at de vil lærer meget mere i f.ks matematik. Børn

lærer af hvad de ser og oplever, børn får en sanselig og intens oplevelse

og læring, som ikke kan opnås via bøger, tv eller computer.



4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give

anledning til at introducere/bearbejde?


I vores dyrehold vil vi bruge de naturfaglige begreber som dyrenes

legemsdel og ydermere vil vi understøtte børnene i at være nysgerrige

på vores dyrehold, så de selv får viden om dyret og dyrest grundlæggende

levevis og ikke som de små eksempler i teksten som fortæller at dyr

ses fx i tegnefilm, hvor de  går på to ben og har tøj på det vil

sige menneskeliggøres og vi vil ikke anvende

Antropomorfistisk sprog om dyrene. 


5. Hvilke tegn på læring, vil du kigge efter?


- at børnene anvender naturfaglige begreber om det dyret vi har i

vores dyrehold

- at børnene viser øget interesse for andre dyr i deres omgivelser,

samt at de kan sammenligne disse med dyrene fra dyreholdet og

finde forskelle og ligheder.

- at børnene viser ansvar for dyrene, ved fx at deltage i fodring, og

rengøring af bur/terrariet. 

- Børnene lære omsorg og får en tilknytning til dyret. Lære at dyr

er dyr, ikke menneskelige gøre dem, at de skal passes på og plejes.

- Børnene udvikler erfaring med dyret udvise empati.


 

Litteraturliste: 


Didriksen Ulla, (1999), Er dyr til børn? Er børn til dyr?

Skoletjenesten Zoologisk Have

1 kommentar:

  1. Hejsa - kiggede lige forbi, vender tilbage når I er kommet videre. Fint at se at I er i gang :-)

    SvarSlet